Observatori d’ús dels medicaments: Us d’antiulcerosos

Observatori de l´Ús de Medicaments és una iniciativa de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), en col·laboració amb la Direcció General de Cartera Bàsica de Serveis del Sistema Nacional de Salut i Farmàcia, que neix amb el propòsit de posar a disposició dels professionals sanitaris, la comunitat científica, i dels ciutadans en general, les dades de l’ús de medicaments a Espanya amb càrrec al Sistema Nacional de Salut en l’àmbit extrahospitalari. D’aquesta manera, Espanya s’uneix als països europeus que fan públiques les dades d’ús de medicaments, elaborats segons la metodologia acceptada internacionalment, ja sigui a través de la pàgina web de les diferents agències o a través de publicacions impreses.

Els medicaments són, probablement, el recurs terapèutic més utilitzat al nostre medi. La importància de la seva ocupació transcendeix l’àmbit individual del pacient per tenir conseqüències importants sobre la societat en conjunt, tant sanitàries com econòmiques. Per això els estudis d’utilització de medicaments (EUM) tenen un gran interès científic i social, havent format part fonamental de la disciplina coneguda com a Farmacoepidemiologia o Epidemiologia del Medicament. Els EUM poden ser útils per conèixer el patró dús dels diferents medicaments, la seva evolució al llarg del temps i comparar les dades dunes regions a altres (per exemple, en làmbit europeu), i així contribuir a un ús més responsable dels mateixos. També poden, eventualment, servir per analitzar la freqüència i la distribució de certes malalties, per a la identificació de possibles àmbits d’intervenció, o per a l’avaluació de diferents intervencions o mesures (per exemple, de farmacovigilància).

Seguint les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) sobre Estudis d’Utilització de Medicaments, els consums dels medicaments han estat expressats en dosis diàries definides (DDD) per 1.000 habitants i dia (DHD). La DDD és una unitat tècnica de mesura que correspon a la dosi de manteniment a la principal indicació per a una via d’administració determinada en adults. Les DDD dels principis actius les estableix l’OMS i estan publicades al web de WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Methodology.
Cada informe serà actualitzat amb la darrera DDD establerta. Per a aquells principis actius la DDD dels quals no hagi estat definida, aquesta s’aproxima utilitzant la dosi recomanada a la bibliografia ia la corresponent fitxa tècnica del medicament.
Us presentem aquest espai i volem exemplificar-ho amb el darrer informe sobre ús d’antiulcerosos . No obstant, us convidem a que consulteu els informes que considereu de major interès.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.