La intel·ligència emocional en l’atenció al pacient crític.

La intel·ligència emocional es defineix com “l’habilitat per percebre, assimilar, comprendre i regular les pròpies emocions i les dels altres, promovent un creixement emocional i intel·lectual”. Els resultats d’un qüestionari sobre intel·ligència emocional distribuït a infermeres de malalts crítics suggereixen que aquesta és adequada en la majoria de dimensions avaluades si bé es va mostrar millorable en alguns aspectes.

Es va dur a terme un estudi descriptiu, en el que van participar les infermeres en actiu de les Unitats de Cures Intensives (UCI) de l’HUB durant el mes de setembre de 2016. Es van avaluar: edat, sexe, experiència laboral a l’UCI, i la puntuació mitjana  de 3 dimensions de l’escala de Trets Meta-Mood de 24 ítems (TMMS-24):

1) Atenció emocional (sóc capaç de sentir i expressar els sentiments de forma adequada);

2) Claredat de sentiments (comprenc bé els meus estats emocionals); i

3) Reparació emocional (sóc capaç de regular correctament els estats emocionals).

Van respondre el qüestionari 75 infermeres i 17 infermers. La puntuació global del qüestionari TMMS-24 va ser de 27 en dones (14-37), i de 26 en homes (20-33).

En el domini d’atenció emocional, el 53% (9/17) dels homes enquestats van mostrar una adequada atenció, davant el 45% (34/75) de les dones. En el domini de claredat de sentiments, es va observar una necessitat de milloria en un 41% (7/17) dels homes i un 21% de les dones. Per últim, en tots dos grups es va observar una adequada resposta pel que fa a la capacitat de reparació emocional (>65%).

Aquests resultats aporten una informació molt valuosa per tal de conèixer les fortaleses i les possibilitats de millora en l’atenció al pacient crític en la dimensió més emocional. Aquest és un aspecte especialment rellevant en l’atenció a aquests malalts.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.