Fluoroquinolones d’ús sistèmic o inhalat: risc d’insuficiència valvular i regurgitació cardíaca.

L’Agència espanyola de medicaments i productes sanitaris (AEMPS) ha emès una nota informativa en què s’alerta d’un possible augment del risc d’insuficiència valvular i regurgitació cardíaca associat a l’ús de les fluoroquinolones (tant sistèmiques com inhalades) i reitera la importància de sospesar els riscos potencials davant els beneficis esperats.

Les fluoroquinolones (ciprofloxacina, levofloxacina, moxifloxacina, norfloxacino i ofloxacina) són antibiòtics sintètics la seguretat dels quals ha estat objecte d’avaluació en diverses ocasions al llarg dels últims anys, restringint les seves indicacions terapèutiques el 2018 (Nota informativa) i, més recentment , incloent en les fitxes tècniques el risc de dissecció i aneurisma d’aorta.

Després d’una nova revisió d’aquest grup terapèutic, es posa de manifest la possible aparició d’insuficiència valvular i regurgitació cardíaca durant el tractament.

Els resultats de l’estudi de Etminan, M. et al van mostrar que els pacients tractats amb fluoroquinolones sistèmiques tenien aproximadament el doble de risc de patir regurgitació mitral / aòrtica que els pacients tractats amb amoxicil·lina o azitromicina.

D’altra banda, en l’estudi experimental de Guzzardi, DG et al es va veure que, després de l’exposició a ciprofloxacina, es produeix una degradació del col·lagen dels miofibroblasts aòrtics donats per pacients amb aortopatía, incloent regurgitació aòrtica. La degradació de col·lagen es va postular també en l’associació de les fluoroquinolones amb les alteracions de tendons i aorta.

En aquest context, l’AEMPS recomana als professionals sanitaris que, pacients amb factors de risc de desenvolupar regurgitació (valvulopaties, malalties del teixit connectiu, hipertensió arterial, o artritis reumatoide) i insuficiència valvular només es prescriguin fluoroquinolones si els beneficis superen els riscos i una vegada s’hagin descartat altres opcions terapèutiques. A més, cal informar els pacients perquè sol·licitin atenció mèdica immediatat en cas que apareguin símptomes suggestius com ara dispnea aguda, palpitacions o edema abdominal o de les extremitats inferiors.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.