Risc de Síndrome de Stevens Johnson per antibiòtics

Els antibiòtics s’associen a un risc rellevant de síndrome de Stevens-Johnson i necròlisi epidèrmica tòxica (SJS/NET). Es tracta del tipus més greu de reaccions d’hipersensibilitat, amb una taxa de mortalitat de fins a un 50%. L’objectiu d’aquesta revisió sistemàtica va ser avaluar la prevalença de SJS/NET associada a antibiòtics a tot el món.

Es van consultar les bases de dades MEDLINE i Embase i es van seleccionar estudis experimentals i observacionals en els que es fes una descripció dels riscos de SJS/TEN des de l’inici fins al 22 de febrer de 2022. Es van extreure les dades i es va avaluar el risc de biaix. Es van realitzar anàlisis de subgrups per explorar l’heterogeneïtat entre els estudis. La certesa de l’evidència es va valorar mitjançant l’enfocament GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation).

Entre els 64 estudis inclosos a la revisió sistemàtica, se’n van identificar 38 que descrivien associacions a través de l’anàlisi de sèries de pacients; la metaanàlisi va incloure aquests 38 estudis amb un total de 2.917 pacients per determinar la prevalença de SJS/NET associada a antibiòtics. Es va observar una proporció del 28% (IC del 95%, 24%-33%), amb una certesa moderada de l’evidència. El grup de les sulfonamides es va associar a SJS/NET en un 32% (IC del 95%, 22%-44%) dels casos, seguit de les penicil·lines (22%; IC del 95%, 17%-28%), cefalosporines ( 11%; IC 95%, 6%-17%), fluoroquinolones (4%; IC 95%, 1%-7%) i macròlids (2%; IC 95%, 1%-5%). Hi va haver una heterogeneïtat estadísticament significativa en la metaanàlisi, que es podria explicar parcialment en l’anàlisi de subgrups per zona geogràfica.

Segons els autors de l’estudi, aquests resultats posen de manifest la rellevància d’aquest risc, la importància de la gestió raonada dels antibiòtics, l’educació i la conscienciació a nivell dels professionals sanitaris, així com l’avaluació del risc-benefici en l’elecció i la durada dels tractaments antibiòtics per tal de minimitzar aquests riscos.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.