La solidaritat dels i les pacients d’ELA

Entre els anys 2013 i 2021 un total de 130 persones traspassades a causa de l’ELA van donar els seus òrgans. L’any passat van ser 35 els donants. Gràcies a la generositat d’aquestes persones i les seves famílies s’han pogut realitzar en aquest període un total de 324 trasplantaments (192 renals, 90 hepàtics, 2 hepato-renals, 34 pulmonars, 2 cardíacs i 4 de pàncrees-ronyó), segons les dades que l’Organització Nacional de Trasplantaments (ONT) va fer públiques fa pocs dies.

La donació i el trasplantament d’òrgans de persones amb malalties neurodegeneratives és habitual en diferents països i fins ara no s’ha descrit cap tipus de transmissió de la malaltia a la persona receptora.  Ara fa 10 anys es va publicar el primer trasplantament d’òrgans procedents per una persona amb ELA, i ens els darrers anys els donants amb aquesta malaltia s’han incrementats de forma significativa en els darrers anys (veure gràfica).

“El pacient d’ELA pot esdevenir donant d’òrgans que rebran altres persones, perquè el ser portador d’una malaltia neurodegenerativa de causa desconeguda no posa en risc al receptor, i així ho demostren els estudis realitzats”, destaca la Dra. Mònica Povedano, cap de la Unitat Funcional de Malaltia de Motoneurona de l’Hospital de Bellvitge.

D’altra banda, convertir-se en donant d’òrgans no impossibilita que un pacient d’ELA pugui ser també donant de teixits per contribuir a l’avenç de la recerca sobre la malaltia. “Aquestes donacions de teixits ens ajuden a conèixer millor la malaltia els mecanismes implicats en ella”, segons afirma la Dra. Povedano.

“Tot el nostre agraïment per als pacients i les famílies, que en el procés d’evolució de la malaltia són capaços de mantenir la generositat per ajudar i donar vida a persones que necessiten un trasplantament per viure”,  conclou la Dra. Povedano.

Per respondre a l’augment de donants amb ELA, l’ONT va publicar el passat mes de desembre el document Recomendaciones nacionales sobre donación en asistòlia controlada en pacientes con enfermedades neurodegerativas, amb l’objectiu de facilitar la donació en els pacients amb ELA que vulguin fer-ho.

Tot i el seu títol genèric, que abasteix totes les malalties neurodegeneratives, el document s’enfoca directament als pacients d’ELA, donat que fins ara són els que amb més freqüència han manifestat els seu interès en ser donants, segons s’afirma de forma explícita al document.

Aquí podeu llegir les Recomancions de l’ONT

This entry was posted in Actualitat, ELA actualitat, General and tagged , , , . Bookmark the permalink.