Ús de gabapentinoids i risc d’exacerbació de l’MPOC

Els gabapentinoids són fàrmacs indicats en el tractament de l’epilèpsia i el dolor neuropàtic. No obstant, des de la seva arribada al mercat el seu ús s’ha extès de manera geberalitzada, bàsicament perquè s’utilitza en indicacions diferents a les autoritzades en fitxa tècnica. En el context de la crisi pel sobreús d’opiacis els darrers anys, sobretot a estats Units, els gabapentinoids es veuen com a una alternativa més segura.

En aquest context, les agències sanitàries americana (FDA) i europea (EMA) han alertat darrerament de trastorns respiratoris associats a l’ús d’aquests fàrmacs. Això inclou pacients amb malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC). L’objectiu d’aquest estudi va ser establir si l’ús de gabapentinoids s’associa a exacerbacions respiratòries en pacients amb MPOC.

Es va dissenyar un estudi de cohorts a partir de la informació de bases de dades d’assegurances mèdiques a Canadà. S’hi va incloure una cohort de pacients amb MPOC en el període 1994-2015, que iniciaven gabapentinoids en les indicacions d’epilèsia (n=356), dolor neuropàtic (9.411) o altre dolor crònic (n=3737). Els pacients es van aparellar amb controls  MPOC no usuaris de gabapentinoids.

Es va analitzar el risc d’hospitalització per exacerbació d’MPOC. Els riscos es van establir segons indicació dels fàrmacs.

Els resultats van mostrar que, comparat amb els pacients MPOC no usuaris, l’ùs de gabapentinoids es va associar a un augment del risc d’exacerbació greu (HR=1,39; IC95% 1,29-1,50), i que aquesta associació va ser estadísticament significativa per a les diferents indicacions avaluades (HR=1,58; IC95% 1,08-2,30 en epilèpsia, HR=1,35; IC95% 1,24-1,,48 en dolor neuropàtic, i HR=1,49; IC95% 1,27-1,43 en dolor crònic). Els autors conclouen que, tot i les limitacions per les característiques metodològiques i el fet que no es poden descartar determinats biaixos, aquests resultats recolzen les alertes publicades per les agències reguladores y remarquen la importància de fer una rigorosa valoració del benefici/risc abans de prescrire gabapentina o pregabalina a pacients amb MPOC.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.