Sobre trastorns oculars per fàrmacs, càrrega anticolinèrgica i ús de biològics per acabar l’any

Per tancar l’any 2021 hem seleccionat uns quants butlletins que ens apropen, de manera sintètica, a diversos temes rellevants per a la pràctica assistencial diària:

El Butlletí de Farmacovigilància de Catalunya revisa els efectes adversos oculars per fàrmacs d’administració oral. Tal com comenten els autors del butlletí: “L’abundant vascularització i la massa relativament petita de l’ull el fa susceptible a l’aparició d’efectes adversos oculars associats a l’ús d’alguns fàrmacs. S’hi poden veure afectades diverses parts de l’ull i experimentar símptomes característics de trastorns oculars específics. Quan un pacient presenta un símptoma ocular de causa inexplicable, cal fer una anamnesi farmacològica acurada”.

El Boletín de Información Farmacoterapéutica INFAC del País Basc, publiquen una revisió sintètica i actualitzada sobre alguns aspectes relacionats amb els medicaments biològics indicats a la profilaxi de la migranya, a les hiperlipèmies i a l’asma, patologies inicialment diagnosticades i tractades en atenció primària, però que a estadis més greus es tracten en atenció especialitzada. Encara que són medicaments de prescripció i dispensació exclusivament hospitalària, pot resultar d’interès per als metges d’atenció primària conèixer-ne les característiques generals, efectes secundaris i lloc en terapèutica. Alirocumab, evolocumab, erenumab, galcanezumab, omalizumab, benralizumab, etc…són noms que ens resultaran cada cop més familiars per casos greus que no responen o no toleren les opcions terapèutiques de primeres línies.

El Boletín terapéutico andaluz (CADIME), publica un número sobre una qüestió sempre important: La càrrega anticolinèrgica i els riscos associats, entenent l’efecte acumulatiu de prendre un o més medicaments que poden desenvolupar efectes anticolinèrgics adversos. La quantificació és essencial en pacients d’edat
avançada (sobretot en els més vulnerables) per avaluar el risc anticolinèrgic i adoptar les mesures necessàries per reduir-lo. Una revisió fonamental.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.