Riscos infecciosos dels fàrmacs biològics en malalties inflamatòries d’origen immune.

El risc associat als tractaments immunosupressors es dedueix sovint del seu mecanisme d’acció. De vegades, establir una relació causal és complicat. En aquest butlletí, de lectura recomanada, es revisen els mecanismes d’acció per als diferents grups de fàrmacs utilitzats i els riscos més freqüents, i es plantegen recomanacions com:

• Realitzar el cribatge de tuberculosi s’ha associat a la reducció de el risc de reactivació de la tuberculosi latent de fins a 7 vegades i, de moment, es recomana mantenir les recomanacions basades per a les teràpies anti-TNF-a per a la resta de fàrmacs biològics.
  • Encara que l’herpes zòster és un dels efectes adversos més freqüents amb els anti-TNF-a, hi ha controvèrsia respecte a la causalitat pel fet que els pacients amb malalties inflamatòries autoimmunes presenten un major risc de patir aquesta infecció.
  • Es recomana realitzar cribatge de VHB i VHC. En pacients amb HBsAg negatiu és recomanable administrar la vacuna prèviament a l’inici de la teràpia biològica i els pacients amb HBsAg positiu han de rebre profilaxi.
  • Les vacunes amb microorganismes atenuats estan contraindicades durant el tractament biològic i es recomana vacunar de la grip i el pneumococ a tots els pacients que rebin aquestes teràpies.
  • Abans de l’inici de la teràpia es recomana realitzar cribatge de VIH, descartar embaràs, i valorar altres patologies com insuficiència cardíaca, citopènies, malaltia pulmonar intersticial, malaltia desmielinitzant o malaltia tumoral.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.