Que és una reacció adversa?

REACCIÓ ADVERSA A MEDICAMENTS (RAM): qualsevol resposta nociva i no intencionada a un medicament.

Les RAM constitueixen una important causa de morbimortalitat i d’augment dels costos sanitaris”. En aquest article, que considerem de lectura necessària, es revisen els aspectes més destacats de les reaccions adverses: els conceptes, l’epidemiologia i l’impacte en salut, així com els tipus de reaccions adverses i els criteris per a la seva detecció i prevenció. Els orígens de la farmacovigilància amb el desastre de la talidomida, que va donar lloc a la creació del Programa Internacional de Farmacovigilància de l’OMS l’any 1968, i els sistemes actuals de detecció i prevenció. També es presenta una taula amb els trastorns susceptibles de ser produïts per medicaments, i alguns exemples.

Pel que fa a la notificació espontània, el mètode més utilitzat per identificar nous problemes de seguretat, es fan palesos els seus avantatges (senzillesa, baix cost, facilitat de seguiment, etc…), i les seves limitacions (sensibilitat a la infranotificació o a la notificació selectiva). Sobre els nous medicaments, sobretot els que s’han autoritzat per un procediment accelerat per l’EMA o la FDA, es disposa de poca informació sobre la seva seguretat en el moment de l’autorització, per tant, es fa necessari un seguiment més estret que permeti detectar reaccions adverses prèviament no conegudes.

Finalment, una reflexió sobre el futur de les reaccions adverses i la farmacovigilància, i la importància de la participació dels diferents actors: metges, pacients, centres de farmacovigilància, autoritats sanitàries i indústria farmacèutica. A més, es planteja que l’automatització de determinades tasques a través d’enginys, o la detecció de susceptibilitats mitjançant la farmacogenètica, també haurà de contribuir a la seguretat. Fins i tot hi ha estudis que suggereixen que la monitorització de les xarxes socials com Facebook o Twitter proporciona informació útil per a determinades alertes de seguretat abans que siguin emeses per les agències reguladores. L’objectiu final sempre és fer un ús raonat dels medicaments amb un mínim risc per als pacients.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.