Trastorns respiratoris greus per gabapentina i pregabalina

La Food and Drug Administration (FDA) ha fet pública una alerta en la que adverteix del risc de trastorns respiratoris greus associats a l’ús de gabapentina y pregabalina, sobretot quan aquests medicaments s’administren associats a altres depressors del Sistema Nerviós Central (analgèsics opiacis, hipnosedants, antidepressius i antihistamínics), i en pacients amb factors de risc (MPOC) o d’edat avançada. Paralelament s’informa que l’ús d’aquests fàrmacs ha augmentat de manera exponencial els darrers anys i, en una proporció elevada, en condicions poc justificades.

La gabapentina i la pregabalina estan aprovades per a diverses indicacions com l’epilèpsia, dolor neuropàtic, i trastorn per ansietat generalitzada. Però el seu ús va molt més enllà. En els últims anys s’han acumulat proves que indiquen que aquests fàrmacs es consumeixen com a substituts d’analgèsics opiacis (amb una eficàcia dubtosa), i també per a consum no mèdic.

La FDA ha rebut, en 5 anys, 49 notificacions de depressió respiratòria atribuïda a gabapentinoides. Van morir 12 pacients, tots ells almenys amb un factor de risc addicional. Aquest risc també s’ha observat en assaigs clínics amb un nombre limitat de pacients.

La FDA recomana “prescriure la dosi més baixa possible” de gabapentinoids; es tracta d’una recomanació que podria plantejar dubtes si es considera que disminuir la dosi pot suposar una pèrdua de l’eficàcia en molts casos sense evitar riscos. Abans de prescriure’ls, caldria revisar acuradament les indicacions en les quals s’administren aquests medicaments, juntament amb l’historial farmacoterapèutic del pacient.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.