Notificació de sospites de reaccions adverses a les vacunes contra la COVID-19 a l’Hospital de Bellvitge

La vacunació per a la COVID-19 s’ha plantejat com a element fonamental per al control de la pandèmia. L’objectiu d’aquest estudi és descriure les sospites de reaccions adverses (RAM) notificades entre els professionals sanitaris vacunats a l’hospital.

Es va dissenyar un estudi descriptiu de les sospites de RAM identificades entre els professionals vacunats entre el gener i el març del 2021. Es va dissenyar un formulari electrònic específic al mateix temps que es va promoure la notificació espontània. També es van recollir dades sobre característiques dels professionals, vacuna administrada gravetat i desenllaç de la RAM.

Un total de 8.169 professionals van rebre les dues dosis de la vacuna (6.672 de Comirnaty® i 1.497 de Spikevax®). Durant el període d’estudi es van rebre 894 notificacions de sospites de RAM (762 de Comirnaty® i 132 de Spikevax®). La majoria de sospites de RAM notificades van ser les descrites a la fitxa tècnica. En general van ser símptomes lleus que no van requerir assistència sanitària i es van recuperar en uns 3 dies.

Un de cada quatre casos (23,6%) va ser una sospita de reacció adversa només a la primera dosi, en més de la meitat dels casos (56,2%) es va tractar d’una sospita a la segona dosi, i en un 20% a totes dues dosis. Entre els professionals que havien passat la infecció, s’hi va veure un major percentatge de notificació després de la primera dosi (42,7%). També es va veure una major taxa de reaccions adverses a la primera dosi amb la vacuna Spikevax® (41,6%) respecte a la vacuna Comirnaty® (20,5%).

Aquest és un exemple del valor de la notificació espontània com a eina de Farmacovigilància per confirmar el perfil de toxicitat dels nous fàrmacs amb dades de pràctica real.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.