Gabapentina: ús fora de fitxa tècnica i risc de sobredosi associada a opiacis.

La gabapentina és un fàrmac antiepilèptic que també està indicat pel tractament del dolor neuropàtic. Un informe recent de la Disease Control and Prevention (CDC) dels EEUU mostrava  un ús creixent de gabapentina en indicacions diferents a les autoritzades. Al mateix temps es va observar que fins a un 10% de les morts per sobredosi associaven l’ús del fàrmac i d’aquestes, en un 90% dels casos s’hi va identificar l’ús concomitant d’opiacis. Un article recent de la revista JAMA reflexiona sobre la qüestió

Al 2019 la FDA va emetre una alerta  sobre el risc de depressió  respiratoria sobretot en pacients tractats amb altres depressors del SNC (opiods, ansiolítics, antidepressius) o en pacients d’edat avançada. S’havien rebut 49 notificacionsde les quals hi va haver 12 morts. L’anàlisi de la FDA en va confirmar el risc

La gabapentina pot produir efectes d’eufòria i “intoxicació”, i pot accentuar l’efecte dels opiacis. Els resultats d’un estudi recent en usuaris de gabapentina van mostrar que els pacients començaven a fer un mal ús del fàrmac després d’una prescripció mèdica inicial en indicacions diferents a les autoritzades. Els participants manifestaven utilitzar la gabapentina combinada amb buprenorfina, altres opiacis, cocaïna i cafeïna, per potenciar els efectes de relaxació muscular, inducció del son o disminució del dolor. L’estudi també posava de manifest que entre els motius de l’augment de la seva popularitat com a fàrmac d’abús destacava la facilitat d’accés i el seu baix cost.  A més, l’anàlisi de les dades d’eficàcia en aquestes indicacions no autoritzades va mostrar una evidència limitada.

Als EEUU la prescripció de gabapentina s’ha doblat entre el 2004 i el 2019. Els experts atribueixen aquestes dades a un efecte compensatori derivat de les accions per intentar frenar l’epidèmia d’ús creixent d’opiods en aquest país.

A Espanya , les dades del Observatorio de uso de medicamentos mostren que el consum d’antiepilèptics entre els anys 2008 i 2016 va augmentar en un 41%. Els tres fàrmacs més utilitzats van ser pregabalina, levetiracetam i gabapentina.

La preocupació creixent sobre l’increment d’ús de gabapentina fora d’indicació ha portat a 11 estats dels EEUU a afegir-la a programes de monitorització i a 7 d’ells a declarar-la fàrmac controlat. Diversos grups nord-americans han demanat a l’agència US Drug Enforcement Administration la classificació de gabapentina en el grup V, indicant el seu potencial ús com substància addictiva i d’abús.

Tanmateix és important no demonitzar la gabapentina ja que en el tractament de les malalties per les que està indicada ha demostrat un balanç benefici-risc favorable. És recomanable que els facultatius que considerin iniciar tractament amb gabapentina estableixin un pla concret d’actuació; determinar el temps de tractament, establir la manera de mesurar la seva eficàcia, controlar els motius de discontinuació del tractament, etc. Altres precaucions recomanades serien afavorir prescripcions més curtes, realitzar anàlisis d’orina per a detectar l’ús simultani de drogues o tractar de manera adequada aquelles patologies que sovint es relacionen amb conductes d’abús a determinades substàncies.

Adrià Domingo

R3. Farmacologia Clínica

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.