Fluoroquinolones d’ús sistèmic o inhalat: recordatori sobre les restriccions d’ús

L’AEMPS ha elaborat, conjuntament amb els laboratoris comercialitzadors de les diferents fluoroquinolones (ciprofloxacino, delafloxacino, levofloxacino, moxifloxacino, norfloxacino y ofloxacino), han publicat una comunicació dirigida als professionals sanitaris en la que recorden les recomanacions i restriccions d’ús d’aquests medicaments en relació als efectes adversos greus que s’han descrit associats al seu ús. També es posa de manifest que dades d’estudis recents suggereixen que les fluoroquinolones se segueixen prescrivint fora dels usos recomanats.

L’any 2018, l’EMA va publicar una sèrie de recomanacions de restricció de l’ús de
fluoroquinolones sistèmiques i inhalades, després d’una revisió a nivell de la UE realitzada el mateix any, per avaluar el risc de reaccions adverses greus i de durada prolongada (de mesos o anys), incapacitants i potencialment irreversibles que afecten principalment els sistemes musculoesquelètic i nerviós. Com a conseqüència de la revisió realitzada per l’EMA, l’ús de medicaments amb fluoroquinolones es va restringir significativament el 2019.

Aquestes reaccions adverses greus poden incloure tendinitis, trencament de tendons, artràlgia, dolor
a les extremitats, alteracions de la marxa, neuropaties associades a parestèsies, depressió,
fatiga, deteriorament de la memòria, al·lucinacions, psicosi, trastorns del son i alteracions de
els sentits (oïda, visió, gust i olfacte). Poden produir-se danys als tendons
(especialment al tendó d’Aquil·les) en les 48 hores següents a l’inici del tractament o
poden aparèixer uns quants mesos després de la interrupció del tractament.

Els resultats d’una anàlisi promoguda per l’EMA (encepp.eu)), sobre les taxes de prescripció de fluoroquinolones en 6 bases de dades sanitàries europees (Bèlgica, França, Alemanya, Països Baixos, Espanya i Regne Unit) van mostrar que les fluoroquinolones es poden seguir utilitzant fora de les
indicacions autoritzades. Tot i això, a causa de les limitacions de l’estudi, no es poden
extreure conclusions definitives.

Es recorda als professionals sanitaris que informin als pacients del risc d’aquestes reaccions adverses greus. Cal tenir especial precaució en pacients que reben tractament concomitant amb corticosteroides, persones d’edat avançada, pacients amb insuficiència renal i pacients que han estat sotmesos a trasplantaments d’òrgans sòlids, ja que el risc de patir tendinitis i trencament de tendons induïda per fluoroquinolones es pot veure augmentat en aquests pacients.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.