Els riscos dels anàlegs del GLP-1 per perdre pes. Nou butlletí de Farmacovigilància de Catalunya.

En el darrer número del Butlletí de Farmacovigilància de Catalunya es revisen els riscos dels anàlegs del GLP-1 (ARGLP-1). Parlem d’un grup de fàrmacs que darrerament han estat motiu de controvèrsia en relació a una sobreutilització en grups de població i condicions diferents de les autoritzades.

A part del risc de desabastiment per una sobreutilització en indicacions no autoritzades, també s’ha de considerar que aquest “mal ús” pot conduir a un augment dels riscos associats.

Us en resumim algunes de les parts del Butlletí que hem considerat més rellevants:

Actualment, el grup d’ARGLP-1 el formen cinc principis actius: semaglutida, dulaglutida, liraglutida, lixisenatida i exenatida. Aquests medicaments s’utilitzen per tractar la diabetis mellitus de tipus 2. Només determinades especialitats de liraglutida i semaglutida estan autoritzades en el tractament de l’obesitat, amb unes condicions d’autorització i de finançament molt específiques. Aquests medicaments requereixen recepta mèdica per a la seva dispensació a la farmàcia i, a més, necessiten validació sanitària per al seu finançament. La demanda creixent d’aquests medicaments per usos diferents als autoritzats ha acabat provocant una situació de desabastiment que ha obligat a pacients diabètics a modificar el tractament.

En general, el perfil d’efectes adversos de tots els ARGLP-1 és comparable i les reaccions adverses més freqüents són les gastrointestinals —nàusees, vòmits, diarrees i restrenyiment—, que s’han relacionat amb l’activació dels receptors GLP-1 centrals i perifèrics, i amb el retard del buidament gàstric.

Es desconeix la seguretat d’aquests fàrmacs a llarg termini, sobretot en pacients no diabètics, per la qual cosa és important utilitzar-los únicament en les indicacions aprovades. El Pla de gestió de riscos de l’Agència Europea del Medicament inclou les neoplàsies de pàncrees i tiroides com a riscos potencials i les complicacions de la retinopatia diabètica com a riscos importants identificats. Per tal de detectar les reaccions adverses als medicaments d’aquest grup farmacològic es recomana fer-ne un seguiment dels pacients abans i durant el tractament, especialment renal, hepàtic i oftalmològic.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.