Augment de l’ús d’opioides a Espanya 2010-2018. Cal revisar-ho.

L’Observatori de l’Ús de Medicaments és una iniciativa de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), en col·laboració amb la Direcció General de Cartera Bàsica de Serveis de el Sistema Nacional de Salut i Farmàcia, amb l’objectiu de posar a disposició dels professionals sanitaris, la comunitat científica, i dels ciutadans en general, les dades de l’ús de medicaments a Espanya amb càrrec a al Sistema Nacional de Salut en l’àmbit extrahospitalari.

Per a la realització d’aquests informes s’utilitza la informació sobre facturació de receptes de el Sistema Nacional de Salut. Aquesta base de dades conté el nombre d’envasos dispensats en oficines de farmàcies amb càrrec a al Sistema Nacional de Salut i es nodreix a partir de les dades subministrades per les diferents comunitats autònomes. Inclou el consum a càrrec de les mutualitats MUFACE, ISFAS, MUGEJU però no s’inclou el consum d’altres entitats asseguradores, el consum hospitalari, el procedent de receptes privades, ni la dispensació sense recepta (bàsicament automedicació).

Seguint les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) sobre Estudis d’Utilització de Medicaments, els consums dels medicaments s’han expressat en dosis diàries definides (DDD) per 1.000 habitants i dia (DHD). La DDD és una unitat tècnica de mesura que correspon a la dosi de manteniment en la principal indicació per a una via d’administració determinada en adults. Les DDD dels principis actius les estableix l’OMS i estan publicades al web de WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Methodology. Cada informe serà actualitzat amb l’última DDD establerta. Per a aquells principis actius la DDD no hagi estat definida, aquesta s’aproxima utilitzant la dosi recomanada en la bibliografia i en la corresponent fitxa tècnica del medicament.

Durant el 2019, s’han publicat 8 informes d’utilització de diferents grups terapèutics. Us presentem l’informe sobre ús d’opioides que podeu consultar en el següent enllaç, i que confirma un important augment de l’ús d’aquests medicaments durant els darrers 8 anys. Caldria revisar-ne les indicacions.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.