XXXII congrés de la Sociedad española de farmacología clínica: els projectes dels residents.

Tal com us vam comentar fa uns dies, els passats dies 16 a 18 d’octubre es va celebrar el XXXII Congrés de la SEFC a Santiago de Compostela. A part d’algunes ponències d’especial interès a les que vam assistir com la de la Dra Avendaño sobre teràpies avançades i altres innovacions o la del Dr Senén Barro, físic de la Universidade de Santiago de Compostela, entre altres, els nostres residents van tenir l’oportunitat de presentar els seus treballs.

El primer treball exposat com a póster va ser un estudi plantejat amb l’objectiu de descriure les característiques i analitzar el pragmatisme de la recerca independent recolzada per la UICEC de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge.

Es tracta d’un estudi pilot, unicèntric, descriptiu i retrospectiu de 4 assaigs clínics (TC) finalitzats recolzats per la UICEC entre 2020 i 2024. La variable principal va ser el pragmatisme del protocol d’estudi inicial analitzat amb la puntuació de l’eina PRECIS-2 ( que conté nou dominis puntuats entre 1, molt explicatiu, i 5, molt pragmàtic) per l’equip de recerca i el promotor independent. Altres variables recollides van ser les característiques inicials i de seguiment dels estudis.
Els resultats van permetre concloure que els assaigs clínics analitzats en aquest estudi pilot semblen altament pragmàtics, amb concordança entre ambdues avaluacions. Éls autors consideren que és factible dur a terme un estudi d’aquestes característiques encara que cal la col·laboració d’investigadors en la mesura del possible.

El segon va ser un estudi dut a terme per avaluar l’efectivitat dels tractaments autoritzats en situacions especials per part del Comitè de Medicaments en situacions especials (CMSE) a l’hospital Universitari de Bellvitge (HUB). Es va realitzar un estudi observacional retrospectiu. Es van incloure pacients ≥ 18 anys als quals es van autoritzar fàrmacs en condicions especials (indicació no aprovada, ús compassiu o medicació estrangera) des de gener de 2020 fins a desembre de 2022 i tenien informació disponible de seguiment d’almenys 3 mesos. Es va analitzar el tipus de circumstàncies especials i la resposta clínica als 3-6 mesos (remissió completa, resposta parcial o sense resposta). Es va observar una resposta completa en 175 pacients (74%) del total de 237 casos avaluats. En 17 (7%) casos, la resposta va ser parcial, i en 45 (19%) no hi va haver resposta. Hi havia 142 (60%) pacients que encara estaven en tractament en el moment de l’anàlisi.
Segons els autors, les dades de resultats dels estudis de seguiment amb medicaments en condicions especials poden proporcionar informació útil per millorar la pràctica clínica.

També van ser de molt interès les presentacions orals de projectes d’altres companys farmacòlegs d’altres centres. Conèixer les línies de recerca de grups diferents permet ampliar la visió sobre les prioritats en recerca i plantejar la idoneitat de nous projectes. Us deixem l’enllaç amb els resums de tots els projectes.

Finalment, també hi va haver temps pel retrobament i per compartir experiències.

Ens retrobem a Madrid el 2026!.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.