Característiques dels assaigs clínics en la COVID-19

Un dels principals reptes que es plantegen en aquest moment de pandèmia mundial, és generar proves  d’una rellevància suficient per millorar les opcions terapèutiques dels pacients amb COVID-19. Promoure una recerca de qualitat és indispensable per afrontar la situació actual.

En aquesta revisió sistemàtica que es publica a la revista JAMA es van analitzar les característiques dels assaigs clínics registrats a ClinicalTrials.gov fins el 8 de juny de 2020. S’hi van incloure un total de 674 assaigs clínics, sobre intervencions terapèutiques en pacients amb infecció pel virus SARS-CoV-2. Només 479 dels 674 (71%) van incloure un grup control. En un 86% dels casos van comparar tractaments; un 15% van avaluar intervencions preventives. Dels estudis aleatoritzats, només un 36% van ser multicèntrics. La cloroquina va ser el fàrmac més avaluat, amb un registre total de 143 assaigs clínics. Las variables principals utilitzades van ser el temps fins a la resolució dels símptomes o signes (212, 38%), la mortalitat (180, 32%), l’aclariment viral (124, 22%), i la necessitat de ventilació mecànica en 57 estudis (10%).

Els autors destaquen l’alt grau de multiplicitat entre els estudis, sobretot amb cloroquina. Aquest fet resulta una oportunitat per validar dades, però també comporta el risc de donar com a positiu un resultat que pot ser degut a l’atzar, amb el risc d’atorgar una eficàcia a un fàrmac ineficaç i potencialment perillós. Pel que fa al baix percentatge d’estudis multicèntrics, la fragmentació dels esforços i una competitivitat innecessària compromet la recopilació de dades vàlides i el poder estadístic dels estudis. Aquest és un escenari que preocupa especialment en la situació actual.

Els assaigs clínics són els estudis que proporcionen una evidència més robusta i fiable. Es imprescindible que siguin assaigs clínics multicèntrics, d’una mida suficient i un disseny de qualitat, que donin respostes fiables als dubtes que encara avui tenim sobre el tractament de la infecció per SARS-CoV-2. Només la coordinació entre grups d’investigadors  i un suport per part de les institucions pot afavorir que el panorama actual es modifiqui.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.