La FDA autoritza donanemab en la malaltia d’Alzheimer

La FDA ha autoritzat donanemab (Kisunla®) per al tractament de la malaltia d’Alzheimer. El fàrmac, d’administració intravenosa mensual, s’ha aprovat per a les formes lleus de la malaltia, o en altres formes de demència lleus. Aquesta és la població que s’ha analitzat en els assaigs clínics de desenvolupament del fàrmac. De moment l’EMA té el fàrmac en avaluació i encara no ha pres una decisió sobre la seva autorització.

L’eficàcia de donanemab es va avaluar en l’assaig clínic TRAILBLAZER, un estudi doble cec, controlat amb placebo i de grups paral·lels (Estudi 1, NCT04437511). Els pacients tenien confirmada la presència de patologia amiloide i un deteriorament cognitiu lleu o una fase de demència lleu de la malaltia. Un total de 1.736 pacients van ser aleatoritzats 1:1 per rebre 700 mg de donanemab cada 4 setmanes per a les 3 primeres dosis, i després 1400 mg cada 4 setmanes (N = 860) o placebo (N = 876) durant un total de fins a 72 setmanes. La població d’estudi tenia una edat mitjana de 73 anys, amb un rang de 59 a 86 anys. El 57% dels pacients eren dones, el 91% eren blancs, el 6% eren asiàtics, el 4% eren hispans o llatins i el 2% eren negres o afroamericans.

Els resultats van mostrar una reducció estadísticament significativa de les puntuacions a l’escala integrada de valoració de la malaltia d’Alzheimer (iADRS) en comparació amb el placebo a la setmana 76 (diferències de puntuació de 2,92 punts, p<0,0001), així com a l’escala ADAS-Cog13 (-1,33, p=0,0006) i l’escala ADCS-iADL (1,70, p=0,0001). Aquestes diferències van ser de rellevància clínica modesta.

Fins ara, la FDA havia autoritzat aducanumab i lecanemab per al tractament el tractament de la malaltia. L’aprovació d’aducanumab ja va ser motiu de controvèrsia perquè es va fer per procediment accelerat, i en base a resultats d’eficàcia sobre variable subrogades. Un any després de la seva autorització, el fàrmac va ser retirat del mercat.

A Europa, l’EMA no ha donat el vist i plau a cap d’aquesta família de fàrmacs. Les dades d’eficàcia són molt modestes i persisteix la preocupació sobre els aspectes de seguretat. En l’assaig Trailblazer i en altres estudis amb altres fàrmacs del grup, s’ha observat una incidència de trastorns relacionats amb l’amiloide del doble en el grup tractat amb donanemab.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.