Abans de final d’any es posaran en marxa els primers projectes de recerca de les Beques Unzué-Luzón

El proper 12 de juny està previst que s’obri la convocatòria de les beques Unzué-Luzón, que impulsaran la recerca bàsica i clínica sobre l’ELA amb una dotació global de 4,3 milions d’euros. Les beques han estat presentades de forma oficial a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, en un acte que ha comptat amb la presencia de Juan Carlos Unzué i la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant, entre d’altres càrrecs i autoritats de la UB, la Fundación Luzón i l’Instituto de Salud Carlos III, que serà l’encarregat de avaluar els projectes presentats.

La dotació econòmica de les beques Unzué-Luzón prové de la recaptació del partit solidari que van jugar el F.C. Barcelona i el Manchester City en agost de 2022 i que va omplir el Camp Nou amb 92.000 persones.

Després de la benvinguda del Dr. Màrius Rubiralta, membre del Comitè Científic de la Fundación Luzón i ex- rector de la UB, el vicepresident de la Fundación Luzón, Fernando Escribano, ha explicat que els primers projectes seleccionats es posaran en marxa abans del final d’aquest any. Cadascun dels 13 projectes triats rebrà un màxim de 160.000 euros per any (durant un màxim de tres de durada), per completar una dotació global de 2,3 milions d’euros. Els altres dos milions d’euros contribuiran a finançar assajos clínics amb pacients espanyols des de la plataforma europea TRICALS. La Dra. Mònica Povedano, membre del comitè permanent de TRICALS i cap de la Unitat de Malaltia de Motoneurona del Servei de Neurologia de l’Hospital de Bellvitge, també ha estat present a l’acte, amb d’altres destacats professionals clínics i de recerca, com ara el Dr. Alberto García Redondo, de l’Instituto de Investigación Sanitaria Hospital 12 de octubre de Madrid, i el Dr. Miguel Ángel Rubio, coordinador de la unitat d’ELA de l’Hospital del Mar.

El vicepresident de la Fundación Luzon ha subratllat que els objectius bàsics de les propostes seran l’estudi de bases genètiques, epidemiològiques i cel·lulars de la malaltia; la identificació de biomarcadors, i l’impuls de projectes preclínics que fomentin el desenvolupament de fàrmacs o tractaments per a la malaltia.

L’acte ha comptat amb la participació del director de l’Instituto Carlos III, Cristobal Belda, que ha posat en valor el treball discret i silenciós dels científics, que ha portat a l’ISCIII a ser la 4a organització europea en producció científica i la 18a a nivell mundial.

El principal responsable de la creació de les beques, Juan Carlos Unzué ha recordat que el partit havia estat un somni fet realitat a partir de l’amistat i que “no hi ha cap altra solució que la recerca”, abans de demanar a la ministra Morant que traslladés al president del Govern dues qüestions que fan patir especialment als pacients d’ELA. La primera, la demanda d’ajudes per als pacients i les seves famílies, “les necessitem i han d’arribar el més aviat possible, per què sinó estem afegint al patiment de malaltia un altre més: el patiment de sentir que estem arruïnant les nostres famílies”, ha conclòs.

L’altra gran reivindicació d’Unzué ha partit d’una afirmació contundent de l’exporter del Barça i entrenador: “Ens sentim sols, fora de l’espai de l’estat del benestar, i això és el pitjor que li pot passar a qualsevol malalt”.

La ministra Diana Morant, que va ser l’encarregada de tancar l’acte, es va comprometre a traslladar al Govern les peticions d’Unzué per donar-les una resposta el més aviat possible perquè, ha assegurat, “no deixarem ningú sol i ampliarem el contracte social de l’estat del benestar”. En aquesta línia, ha destacat que Espanya és líder mundial en investigació clínica “es a dir que som qui fa arribar abans als pacients els resultats de la recerca”.

This entry was posted in General and tagged , , . Bookmark the permalink.