Novetats terapèutiques en el tractament hipolipemiant: Novetats reals?

Trascrivim fidelment amb el permís dels autors, la introducció del darrer butlletí INFAC sobre nous tractament hipolipemiants:

“Les malalties cardiovasculars (MCV) són una de les causes principals de morbiditat i constitueixen la
primera causa de mort a Espanya. Les modificacions a l’estil de vida són una de les estratègies més importants per intentar reduir la incidència de les MCV en pacients amb hipercolesterolèmia, ja que influeixen sobre altres factors de RCV i constitueixen la primera línia de tractament. En cas de requerir tractament farmacològic, les estatines són els fàrmacs d’elecció. Tot i que són fàrmacs segurs, algunes persones no els toleren i poden requerir una modificació en el tractament (suspensió, disminució de dosis o canvi d’estatina). D’altra banda, molts pacients no arriben al nivell objectiu de c-LDL malgrat el tractament amb les dosis màximes recomanades d’estatines.

En cas de malal tolerància o manca de respota, les guies de pràctica clínica recomanen afegir ezetimiba encara que el seu benefici sobre esdeveniments cardiovasculars (CV) és modest (reducció del risc
relatiu del 6%, HR 0,94 (IC: 0,89-0,99)) i s’ha obtingut fonamentalment en població molt seleccionada. Abans de qualsevol intensificació del tractament cal revaluar l’adherència al tractament farmacològic i als canvis a l’estil de vida (dieta, exercici).


En els darrers anys, s’han comercialitzat altres medicaments hipolipemiants com els inhibidors de la PCSK9 (i-PCSK9) (evolocumab i alirocumab), l’àcid bempedoic (sol o associat a ezetimiba),
l’icosapent d’etil i l’inclisiran. L’objectiu d’aquest butlletí INFAC és resumir l’evidència sobre l’eficàcia, la
seguretat i el lloc a la terapèutica d’aquests nous hipolipemiants. S’hi afegeix també informació útil
sobre altres medicaments indicats en atenció hospitalària en hipercolesterolèmia familiar homozigòtica
(evinacumab i lomitapida) i síndrome de quilomicronèmia familiar (volanesorsèn)”.

Independentment del fàrmac que seleccionem, un aspecte molt rellevant en la terapèutica hipolipemiant és determinar el nivell de LDL a partir del qual es consideren indicats cadascun d’aquests tractament. La controvèrsia està servida. En resum, un butlletí de lectura obligada.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.