Inhibidors de la bomba de protons i risc cardiovascular

En una entrada a principis d’any sobre el risc de formes greus de COVID-19 en pacients tractats amb IBP, recordàvem que l’ús d’aquests fàrmacs ha augmentat de manera exponencial els darrers anys i que resulta necessari revisar-ne periòdicament l’ús. Paral·lelament es van publicant noves dades sobre els seus riscos.

L’Atherosclerosi Risk in Communities és un estudi de cohorts actualment en marxa dissenyat per avaluar factors de risc de malaltia cardiovascular. En el context d’aquest estudi es va examinar en un total de 4.346 participants sense antecedents cardiovasculars l’associació entre l’exposició acumulada a IBP i la malaltia cardiovascular global (AVC, malaltia coronària, i ICC) i la ICC aïllada. Després d’ajustar pels potencials factors de confusió, es va trobar que els participants amb una exposició acumulada de més de 5 anys van presentar el doble de risc de malaltia cardiovascular (hazard ratio [HR] 2,02; IC95% 1,50-2,72), i d’ICC (HR 2,21; IC95% 1,51-3,23) que els no usuaris. Els autors conclouen que aquestes dades s’afegeixen a altres estudis sobre riscos potencials associats a l’ús crònic d’aquests fàrmacs i suposen un nou motiu per a la precaució en el seu ús.

Segons l’editorial de la revista Mayo Clinic Proceedings que acompanya aquesta publicació, els IBP són dels medicaments  més prescrits a tot el mon per una àmplia varietat d’indicacions, tot i que en molts d’aquests casos el tractament només està justificat durant un període breu de temps.

A Catalunya, les dades d’utilització en pacients majors de 65 anys estimen que més de la meitat de la població d’aquesta edat pren un IBP de manera crònica. Cal recordar que els IBP són fàrmacs que no estan exempts de riscos. A mesura que el seu ús s’ha anat estenent, s’han anat identificant possibles efectes adversos associats majoritàriament amb l’ús a llarg termini. Tot i les limitacions que presenten els estudis observacionals on s’han trobat aquests riscos per establir una relació causa-efecte, l’extensió de la població exposada a aquests medicaments obliga a tenir en compte aquests efectes adversos.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.