Andexanet alfa: un bon antídot per als inhibidors del factor Xa?

Els efectes adversos hemorràgics associats a l’ús dels anticoagulants inhibidors del factor Xa són greus i fins ara es disposa de poques opcions de tractament. Andexanet alfa és una porció de proteïna modificada del factor Xa obtingut per recombinació genètica que no té activitat enzimàtica però conserva la capacitat de fixar-se als inhibidors del factor Xa (rivaroxaban, apixaban, edoxabán) i reduir-ne l’efecte anticoagulant. Aquest efecte es demostra per una disminució de la generació de trombina i de l’activitat anti-factor Xa (mesura directa de l’activitat anticoagulant).

Andexanet alfa va ser autoritzat per la FDA el maig de 2018 per revertir l’acció anticoagulant d’apixaban i rivaroxaban, seguint un procediment accelerat, a partir dels resultats de dos assaigs clínics en menys d’un centenar de voluntaris sans. La fitxa tècnica del producte adverteix del risc d’esdeveniments tromboembòlics arterials i venosos, infart agut de miocardi, ictus isquèmic, shock cardiogènic i mort sobtada. Al contrari, l’EMA ja havia rebutjat l’any 2016 l’avaluació per procediment accelerat amb l’argument d’una manca de dades. Des d’aleshores s’espera la conclusió d’un procediment d’avaluació convencional.

En un estudi no aleatoritzat que publica el darrer número de la revista The New England Journal of Medicine, es va avaluar l’eficàcia i seguretat d’andexanet alfa per revertir l’hemorràgia en una cohort de pacients anticoagulats. S’hi van incloure 352 pacients adults que havien patit una hemorràgia greu, sobretot intracranial (64%) i gastrointestinal (26%), les primeres 18 hores després de l’administració d’apixaban, rivaroxaban, edoxaban o enoxaparina. Tots els pacients van rebre un bolus d’andexanet durant 15-30 minuts, seguit d’una infusió de 2 hores del fàrmac. Es van avaluar el percentatge de canvi de l’activitat anti-Xa i el percentatge de pacients amb una homeòstasi excel·lent (segons criteris preespecificats per un comitè independent) 12 hores després de la infusió. Els resultats van mostrar una reducció d’un 92% de l’activitat anticoagulant d’apixaban i rivaroxaban. Un 82% dels pacients que es van poder avaluar mostrava a les 12 hores una homeòstasi que es va considerar bona o excel.lent. Un 14% dels pacients va morir els primers 30 dies, i un 10% van presentar un esdeveniment trombòtic.

Els investigadors assenyalen que la reducció de l’activitat anti-factor Xa no va ser predictiva de l’eficàcia hemostàtica real, i només de manera modesta en pacients amb hemorràgia intracranial. També ressalten que la major limitació de l’estudi és la manca d’un grup de control. Hi ha en marxa un assaig clínic per avaluar l’eficàcia i seguretat d’andexanet alfa en pacients amb hemorràgia intracranial. Els resultats, que s’esperen per a finals del 2023, han de permetre clarificar la relació benefici-risc i el lloc en terapèutica d’aquest fàrmac.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.