Trobada internacional d’investigadors sobre l’ELA a Madrid

Els experts reunits en la Primera Trobada internacional de recerca en ELA, organitzat per la Fundació Ramón Areces i la Fundació Luzón el passat 13 de juliol a Madrid, van subratllar la necessitat de desenvolupar nous tractaments per combatre la malaltia. El principal objectiu de la jornada era fomentar la col·laboració entre els grups espanyols punters i els d’altres països en l’àmbit de l’ELA i afavorir l’intercanvi de mostres i de científics entre aquests grups.

La participació internacional ha estat de primer ordre. A la cita han assistit ponents europeus, americans i espanyols, abordant temes des de la perspectiva clínica, la genètica, el procés diagnòstic i la innovació.

El professor Leonard Van den Berg, director del Netherlands ALS Center de la Universitat d’Utrecht lidera projectes com el MINe (seqüenciació del genoma de pacients i controls), al qual va fer referència, així com Euro-motor que investiga si factors ambientals i d’estil de vida poden identificar-se com a causa o modificar la malaltia. En la seva conferència, ha posat èmfasi en els dos projectes i en la importància de la caracterització fenotípica, genotípica per arribar, en definitiva, a saber si factors com l’estil de vida o els ambientals poden influir en l’ELA.

Per la seva banda Adriano Chiò, professor de neurologia i director científic del departament de Neurociència de la Universitat de Torino, va centrar la seva conferència en la importància dels estudis genètics, i es va mostrar convençut que l’avanç en el coneixement dels gens implicats en la malaltia permetrà conèixer millor la fisiopatologia i, a partir d’aquí, avançar en noves estratègies terapèutiques.

Genetic screening in sporadic ALS and FTD.Turner MR1, Al-Chalabi A2, Chio A3, Hardiman O4, Kiernan MC5, Rohrer JD6, Rowe J7, Seeley W8, Talbot K1.J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2017 Jun 22. pii: jnnp-2017-315995. doi: 10.1136/jnnp-2017-315995.

Jesús Esteban, neuròleg de l’Hospital 12 d’octubre, va realitzar un repàs als criteris diagnòstics. El 1990 a l’Escorial es van establir els primers criteris clínics i posteriorment la necessitat d’una millor estratificació fenotípica ha fet que es facin dues revisions i adquireixin més importància el suport de tècniques electrofisiològiques en el diagnòstic.

An evaluation of neurophysiological criteria used in the diagnosis of motor neuron diseaseC P Douglass,1 R H Kandler,2 P J Shaw,3 C J McDermott3

Finalment, Dexter Ang, del MIT va explicar un desenvolupament innovador d’eines de quantificació de funcionalitat del sistema nerviós perifèric amb dispositius cutanis que permeten un monitoratge amb gran sensibilitat. Treballa en Pison, empresa vinculada a Microsof i el MIT.

This entry was posted in Actualitat, recerca and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.