L’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta afegeix una nova unitat multidisciplinària al sistema d’atenció a les malalties de motoneurona

Des del passat mes de febrer, el sistema públic de salut català compta amb una nova unitat multidisciplinària per a les malalties de motoneurona. La nova unitat de l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa millorarà l’atenció dels pacients de les Terres de l’Ebre i afegeix un nou eix a l’estructura de tractament i recerca de l’ELA.

Amb la incorporació del centre de Tortosa, són ja 7 els hospitals catalans que compten amb una unitat especialitzada en malalties de motoneurona: Bellvitge; Vall d’Hebron; Sant Pau i Santa Creu; l’Hospital del Mar; el Josep Trueta de Girona i el Joan XXIII de Tarragona.

El neuròleg Iago Payo, responsable de la nova Unitat Multidisciplinària de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta, presenta en aquesta entrevista els principals trets del full de ruta d’aquest nou recurs. Benvinguts i bona feina!

• Quins són els principals objectius de la nova unitat de l’hospital Verge de la Cinta?

La creació d’aquesta unitat neix de la necessitat del territori de respondre a la demanda dels pacients amb malaltia de motoneurona que atenem al nostre centre perquè es puguin beneficiar d’una atenció multidisciplinària, tal i com recomanen totes les guies actuals de maneig d’aquestes malalties.

Si bé és cert que tots aquests pacients sempre son derivats (i ho continuaran sent) a la Unitat Funcional de Motoneurona de l’Hospital Universitari de Bellvitge (la nostra referència), hem de tenir en compte la distància a la qual ens trobem de l’Hospitalet de Llobregat, el que fa que, conforme va avançant la malaltia, aquests pacients tinguin una dificultat molt gran per desplaçar-se a les visites. És per això, que des del nostre centre intentem respondre a les necessitats d’aquests pacients en funció de les nostres possibilitats, sempre mantenint una estreta col·laboració amb la nostra unitat de referència.

• Quines tasques han centrat els primers mesos de treball de la Unitat?

La unitat es va posar en marxa al febrer del 2020, tot i que ja portàvem temps treballant en la seva formació. Després l’assistència presencial es va aturar per la situació de pandèmia i ha estat represa al juny de 2020.

Les primeres tasques han estat encaminades a organitzar l’espai físic per a les visites, coordinar l’atenció amb tots els serveis implicats i elaborar una relació de pacients que es beneficien de la nova manera de realitzar l’atenció i les visites. Hem començat a reduir desplaçaments a Bellvitge mantenint el contacte amb els professionals de la Unitat de Motoneurona del centre i també hem elaborat un mapa de la situació social de cada pacient i família.

• Com s’articula la col·laboració amb altres unitats del territori, i especialmente amb la Unitat de Motoneurona de Bellvitge?

Estem en contacte directe via telefònica o per correu electrònic amb una bona col·laboració i feedback per part de les dues bandes. Cal recordar que ja prèviament la relació era molt bona amb les persones que conformen la Unitat de Motoneurona de Bellvitge per la seva ràpida resposta i implicació en tots els nostres pacients.

El pròxim objectiu és aprofitar les noves tecnologies per tal de realitzar sessions clíniques via telemàtica i poder optimitzar les relacions bidireccionals.

• Quants professionals i serveis del Verge de la Cinta participen en la Unitat?

En aquest moment conformen la Unitat un neuròleg, un pneumòleg, una endocrinòloga, una metgessa rehabilitadora, una nutricionista, una logopeda, una treballadora social i una infermera especialitzada, i estem en vies de poder contar amb una psicòloga.

• Quants pacientes esteu tractant ara per ara i quants estimeu que podeu arribar a atendre?

En aquest moment comptem amb 10 pacients (tot i que vam iniciar amb 13). Desconeixem si hi ha més pacients al territori que es visitin a altres centres. El nostre objectiu és poder donar atenció a tots els pacients de la nostra àrea sanitària que ho requereixin.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.