La Fundación hna premia un projecte HUB-IDIBELL sobre biomarcadors per a la detecció de l’ELA

El projecte Caracterització de les vies moleculars subjacents a l’espectre patològic ELA-DFT sobre la base de l’expressió fenotípica: nous biomarcadors, liderat per la Dra. Mònica Povedano, coordinadora de la Unitat Funcional de Malaltia de Motoneurona del Servei de Neurologia de l´Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i investigadora de l’IDIBELL, ha estat guardonat amb el Premi Investigació Científica de Salut de la Fundación hna, dotat amb 100.000 euros.

Es tracta d’un projecte de dos anys que pretén caracteritzar fenotípicament els pacients, però també endofenotípicament mitjançant biomarcadors “que ens ajudin a estratificar i poder arribar realment a una medicina personalitzada. Els biomarcadors que trobem els validarem amb models animals per tal que siguin útils per als pacients”, afirma la Dra. Mònica Povedano.

Afegeix que aquesta estratificació és important “perquè després del temps que portem amb assajos clínics sense resultats positius, no creiem que les dianes terapèutiques siguin errònies, sinó que probablement no estem categoritzant bé els pacients”.

A més d’expressar la seva satisfacció i agraïment per la confiança en la recerca que demostra el premi, la Dra. Povedano ha destacat el treball del Laboratori Hub de Neurologia (NeuroHubLab), integrat en el Grup de Malalties Neurològiques i Neurogenètica de l’HUB i l’IDIBELL. “Aquest és un exemple de medicina traslacional, en que la part clínica i la de recerca en laboratori es complementen en un projecte de medicina personalitzada”, conclou.

El segon premi, dotat amb 50.000 euros, ha estat per al projecte Identificació i caracterització del substrat de l’enzim quitotriosidasa-1 (Chit1) en teixit neurològic postmortem a ELA, dirigit per Ivonne Jericó Pascual, de la Fundación Miguel Servet (FMS) – Navarrabiomed.

L’acte de lliurament dels premis es va celebrar el passat 30 de maig a Madrid amb la presència de les dues investigadores guardonades. Durant l´acte es va projectar un vídeo amb testimonis de persones diagnosticades d´ELA agraint l´impuls a la investigació d´aquesta malaltia.

Aquesta edició del Premi Investigació Científica de Salut de la Fundación hna ha rebut 10 candidatures. La convocatòria tenia com a objecte la investigació sobre biomarcadors per a la detecció primerenca de l’ELA. Ja la passada edició el Premi es va centrar en biomarcadors, en aquella ocasió de la malaltia d’Alzheimer. Els biomarcadors són substàncies que es poden mesurar, i amb això s’utilitzen com a indicadors d’un procés biològic (normal, patogènic o de resposta a un tractament).

Aquesta és la segona ocasió en què el Premi de Recerca Científica de Salut de Fundación hna se centra en l’Esclerosi Lateral Amiotròfica, malaltia que ja es va abordar a la primera convocatòria dels guardons, llançada el 2020 i on cal una contínua investigació per aconseguir combatre-la. Aquests premis s’emmarquen en els objectius de la Fundación hna, entre els quals hi ha la promoció de la recerca en els camps de la medicina i la salut.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.